ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΗ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ
H
εκπαίδευση σε βασικές δεξιότητες πεζοπορίας, αναρρίχησης, καταρρίχησης,
ορειβασίας, και επιβίωσης στη φύση είναι απολύτως βασική και έχει εκλείψει από
τη ζωή στην πόλη. Πρέπει λοιπόν να δώσουμε στα παιδιά την ευκαιρία να εκπαιδευτούν
σε τέτοιου είδους δεξιότητες.
Παράλληλα μέσα από τις συγκεκριμένες δραστηριότητες, τα
παιδιά γνωρίζουν και μετατρέπονται σε εξερευνητές του φυσικού περιβάλλοντος,
του βουνού, του ελληνικού δάσους και του υγρού στοιχείου.
Ταυτόχρονα στη διάρκεια αυτής της εκπαίδευσης, με τη χρήση
βιωματικών τεχνικών και καλών πρακτικών, τα παιδιά ευαισθητοποιούνται και
εφαρμόζουν θετικές δεξιότητες στην καθημερινότητά τους και τις σχέσεις τους
στην οικογένεια, στο σχολείο και τους φίλους. Οι δραστηριότητες καλλιεργούν την
ενσυναίσθηση, βοηθούν και ενδυναμώνουν τα παιδιά στην βελτιωμένη σχολική
επίδοση την αυτογνωσία, προάγουν θετικές συμπεριφορές σε σχέση με τη υγεία, και
προωθούν την αποδοχή και συνεργασία. Επίσης κάνουν χρήση κάποιων γενικών
γνώσεων από τα μαθήματα του σχολείου, έτσι συνδυάζουν πολλά στοιχεία που χωρίς
την εκπαίδευση τους στο φυσικό περιβάλλον, θα ήταν αδύνατον να το πετύχουν.
Ας δούμε όμως τους λόγους για τους οποίους πρέπει να δοθεί
στα παιδιά τέτοιου είδους εκπαίδευση
ü Γιατί
η ζωή στις πόλεις και η εργασιακή απασχόληση των γονέων δεν δίνει αρκετές
ευκαιρίες για απόδραση στη φύση.
ü Γιατί
πρέπει να απεγκατασταθούν συμπεριφορές που στη διάρκεια της καραντίνας
ενισχυθήκαν (έκθεση σε οθόνες, νωθρότητα, απώλεια κινήτρου)
ü Γιατί
έχουν ανάγκη από μία ουσιαστικά θετική εμπειρία, μέσα από την κίνηση, την επαφή
με την φύση, την περιπέτεια.
ü Γιατί
έχουν ανάγκη να (ξανά) μάθουν έννοιες όπως η αποδοχή, η συνεργασία, και η
ομάδα.
Μέσα από αυτήν την εκπαίδευση,
οι μαθητές μπορούν να μάθουν πολλά για την «τεχνική» της ζωής και άσκησης στη
φύση:
1. Πεζοπορία/ορειβασία/εκπαίδευση στη φύση
με δραστηριότητες
κλιμακούμενης δυσκολίας ανάλογα με το
αναπτυξιακό επίπεδο των
μαθητών
• Τεχνικές πεζοπορίας
• Τεχνικές ορειβασίας
• Τεχνικές αναρρίχησης/καταρρίχησης
• Προσανατολισμός
• Εκτίμηση κινδύνου/προστασία από ζώα
2. Κυκλικά εργαστήρια (προσαρμοσμένα σε
κάθε τάξη)
• Πρώτες βοήθειες στη φύση/αυτοσχέδιος
νάρθηκας
• Πυρογραφία
• Καλλιεργώ την ενσυναίσθηση /Αποδέχομαι
τη διαφορετικότητα
• Διαχειρίζομαι το θυμό μου και τις
συγκρούσεις
• Animal movement (μόνο για Δημοτικό)
• Τεχνικές αναπνοής και χαλάρωσης/
σωματική ενσυναίσθηση
Ο ρόλος του Ε.Φ.Α. πρέπει να είναι αυτός
του εμπνευστή, του εμψυχωτή και του κριτικού χωρίς να γίνεται υπέρμετρα
απαιτητικός και έχοντας πάντα στο νου του πως η δραστηριότητα πρέπει πάντα να είναι
ευχάριστη και ποτέ καταναγκαστική. Για να γίνει αυτό με επιτυχία, η
δραστηριότητα πρέπει να λαμβάνει χώρα όταν τα παιδιά είναι ακόμα ξεκούραστα,
μέσα σε συγκεκριμένο και όχι μεγάλο χρονικό διάστημα. Επίσης, η καλή οργάνωση
του εκπαιδευτικού θα βοηθήσει να κυλήσει ομαλά η δραστηριότητα, χωρίς διακοπές
και κωλύματα.
Έτσι λοιπόν, οργανώνουμε το πρόγραμμα της
εκπαίδευσης με διάφορους τρόπους και σε πολλές ενότητες, ώστε να δώσουμε στα
παιδιά τη δυνατότητα να αφομοιώσουν τις τεχνικές και τους χώρους διεξαγωγής με
ομαλό και ήπιο τρόπο.
Επιλέγουμε να ξεκινήσουμε από την αυλή του
σχολείου και σε επόμενα μαθήματα πηγαίνουμε στο γειτονικό δασάκι. Αποκορύφωμα
είναι η συμμετοχή στο περιβαλλοντικό πρόγραμμα του Κ.Π.Ε. Μαρώνειας με θέμα
«Ευρωπαϊκό Μονοπάτι Ε6-Ε4», στον χώρο του Κ.Π.Ε. καθώς και στον χώρο της
Μαρώνειας.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου